Ce trebuie să faci după ce ți-ai scos o măsea

Chirurgie stomatologică • 13 Mai 2015

Cariile netratate, fracturile dentare, infecțiile la nivelul rădăcinii și alte afecțiuni stomatologice pot duce la pierderea unui molar. După extracția unei măsele, pacientul trebuie să urmeze cu strictețe o serie de recomandări astfel încât rana, dar și osul să se vindece fără complicații.

Ce se întâmplă după extracția unei măsele?

Sfaturile și recomandările pe care pacientul le primește pentru a le urma acasă dupa extracția unei masele sunt deosebit de importante atât pentru confortul său, cât și pentru o vindecare rapidă și calitativă a locului de unde a fost scoasă măseaua.

Organismul nostru este protejat de factorii de agresiune din mediu, dar și de microbi prin piele și mucoase. În cazul extracției unui molar, această barieră este ruptă la nivelul măselei, unde gingia este tăiată, iar alveola dentară rămasă în urma extracției devine expusă mediului. În plus, saliva conține de asemenea microorganisme, astfel că în urma scoaterii unei măsele se poate dezvolta o infecție dacă pacientul nu urmează cu strictețe recomandările stomatologului.

În primele ore după extracție se formează un cheag de sânge cu rol protector, care apoi va avea rolul de a acoperi zona subiacentă unde, în timp, țesuturile se vor reface. De aceea pacientul nu trebuie să clătească gura sau să ia medicamente care sporesc sângerarea dupa o extracție dentară.

Ce trebuie să facem după o extracție dentară

• După plecarea de la stomatolog se păstrează compresa pe gingie cel puțin o oră, ținând gura închisă. Este indicat să aveți câteva ore libere după extracție, astfel încât atunci când ajungeți acasă să vă puteți odihni. Puteți chiar să dormiți o oră.

• Timp de 2 ore după extracție nu se manâncă, nu se bea apă, pentru a oferi timp organismului să formeze cheagul protector despre care vorbeam mai sus.

• După câteva ore este posibil să apară durerea, pentru că anestezia realizată în timpul intervenției nu își mai exercită efectul. Stomatologul vă poate prescrie antiinflamatoare ușoare, uzuale, pe care le luați la nevoie. NU luați aspirină – sporește sângerarea.

• După 2 ore puteți mânca și consuma lichide, cu sfatul de a mesteca pe partea opusă extracției. ATENÈšIE: dacă anestezia încă persistă, evitați să mâncați pentru a nu vă mușca, involuntar, obrazul. Puteți începe să consumați alimente după încetarea oricarui efect al anesteziei.

• Gura nu se clătește și dinții vecini măselei scoase nu se vor spăla cel puțin 24 de ore. Pe restul arcadei dentare vă puteți spăla cu grijă, căci igiena orală este importantă.

• Dacă sunteți fumători, cel puțin o zi de la extracție nu fumați.

• În primele 48 de ore nu consumați alcool, lactate, semințe sau alimente tari ca pâine uscată, covrigi, morcovi etc. Evitați fructele și dulciurile.

• NU puneți usturoi sau alte leacuri din popor la locul extracției, în speranța că veți grăbi vindecarea. Rana se poate infecta. De asemenea limba sau degetul nu se introduc în locul alveolei rămase.

• Dacă gingia se umflă, aplicați comprese reci la nivelul obrazului (nu folosiți gheață decât dacă vă recomandă stomatologul). Aceste situații apar atunci când intervenția a fost mai riguroasă și probabil a necesitat folosirea frezelor de os. În acest caz respectați rețeta recomandată de stomatolog, puneți comprese reci și în timp de câteva zile umflătura dispare. Bombarea maximă este la 48 de ore după intervenție.

• După 7 zile se revine în cabinet pentru scoaterea firelor, aceasta dacă s-a realizat sutura plăgii.

• Nu uitați să mergeți la control în următoarea săptămână pentru verificarea plăgii.

Vindecarea completă are loc în 3-4 săptămâni, timp în care pacientul trebuie să respecte cu rigurozitate regulile de igienă orală.

Dacă aveți întrebări despre pașii pe care trebuie să îi urmați după o extracție dentară, nu ezitați să ne contactați.