Sfaturile stomatologului pentru femeia gravidă

Profilaxie • 2 Decembrie 2015

Femeia însărcinată este un pacient aparte pentru medicul stomatolog, necesitând o atenție deosebită și o abordare specifică în cabinet.

În popor se spune că o femeie pierde câte un dinte pentru fiecare sarcină. Din fericire astăzi nu se mai întâmplă astfel, existând metode de prevenție și tratament al patologiilor stomatologice atât în timpul sarcinii, cât și imediat după naștere.

Vizita la stomatolog în preconcepție

Nu toate femeile își planifică sarcina, însă cele care o fac ar trebui să țină cont și de vizita la medicul stomatolog.

În timpul sarcinii au loc modificări hormonale importante, astfel că orice patologie dentară deja existentă se poate agrava. De aceea este indicat ca pacienta să încerce să trateze afecțiunile dentare deja existente înainte de a rămâne însărcinată.

Afecțiunile stomatologice frecvente în sarcină

Cele mai des întâlnite afecțiuni stomatologice în sarcină sunt:

• gingivita de sarcină – cauzată în special de modificările hormonale și circulatorii care au loc în sarcină. Se manifestă prin sângerarea exagerată a gingiilor și apare de obicei pe fondul unei igiene orale incorecte sau a unei gingivite preexistente;

• granulomul de sarcină (epulis gravidarum) – apare ca o umflatură movalie la nivelul gingiei dinților frontali maxilari, adesea dezvoltată pe fondul unei gingivite preexistente. Tratamentul constă într-o bună igiena orală, detartraj și periaj, iar dacă granulonul este de dimensiuni mari se va face excizia acestuia.

• cariile și eroziunile dentare.

La stomatolog în primul trimestru de sarcină

În primul trimestru, sarcina este deosebit de sensibilă, are loc organogeneza, adică dezvoltarea principalelor organe ale viitorului bebeluș, iar această perioadă trebuie să fie cât mai puțin perturbată.

De aceea orice intervenție cu putință, atât în sfera stomatologică cât și în alte domenii medicale, va fi amânată, pe cât posibil, lăsând să se trateze doar urgențele, dacă există. Viitoarea mămică trebuie să evite de asemenea stresul, chiar și durerea.

Dacă totuși situația impune intervenția stomatologică, se va interveni cât mai puțin posibil, însă fără a produce durere gravidei. Se poate folosi și anestezicul (în special lidocaina), însă în dozele minime posibile. Anestezicul ajunge la placentă, de aceea va fi folosit în doze cât mai mici.

Radiografia dentară este de evitat mai ales în primul trimestru de sarcină și va fi efectuată doar dacă este imperios necesară, cu protecția abdomenului și a glandei tiroide. Dozele de radiație mai mici de 5-10 rad nu au efect teratogen (nu au efect negativ asupra fătului), conform studiilor. De regulă numai intervențiile care nu suportă amânare vor fi abordate în primul trimestru de sarcină, însă stomatologul va cere părerea medicului ce are în evidență gravida.

Infecțiile dentare pot pătrunde în sânge și pot modifica constantele sanguine, ceea ce impune administrarea unui antibiotic. În sarcina se pot administra penicilină (atenție la alergii), amoxicilină, cefalexin etc., dar se vor evita pe cât posibil mai ales în primul trimestru de sarcină.

În ceea ce privește intervențiile ce țin de estetica dentară, acestea vor fi amânate pentru trimestrul II de sarcină.

Profilaxia (detartrajul și periajul profesional) sunt însă recomandate începând chiar cu primul trimestru de sarcină. În acest fel se previne apariția gingivitei de sarcină, dar și a altor afecțiuni dentare sau agravarea celor existente.

Femeia gravidă va trebui să urmeze o igienă orală riguroasă, astfel:

• Se va spăla pe dinți după fiecare masă;

• Va folosi de fiecare dată ața dentară;

• Apa de gură se poate folosi la recomandarea medicului stomatolog, însă vor fi evitate produsele care conțin clorhexidină;

La stomatolog în al doilea trimestru de sarcină

Practic acesta este trimestrul în care gravida poate trata unele afecțiuni dentare care nu pot fi amânate pentru perioada de după naștere, având cele mai mici riscuri de complicații. Este trimestrul în care viitorul bebe, dar și mămica sunt cel mai puțin sensibili.

La stomatolog în trimestrul trei de sarcină

În acest trimestru femeia gravidă poate face vizite scurte la medicul stomatolog, iar dimensiunile abdomenului impun poziții speciale pe scaun. Se va evita întinderea pe spate, viitoarea mămică putând sta cel mult semi-culcată pe partea stângă pe scaunul stomatologic. În acest fel se vor evita tulburările de circulație și sindromul de venă cavă inferioară (uterul gravid poate compresa vasele mari de sânge din abdomen).

Vizitele vor fi de scurtă durată și se pot realiza intervenții de profilaxie, intervenții ușoare sau tratamentul urgențelor. Se vor trata doar patologiile care nu suportă amânare.

Statul prelungit pe scaun în poziții incomode poate provoca avortul spontan, la fel și stresul gravidei.

Principalele sfaturi ale medicului stomatolog pentru femeia gravidă

În sarcină este indicat:

• Să anunțați medicul stomatolog ca sunteți însărcinată;

• Să aveți o alimentație sănătoasă, echilibrată, alimentele jucând un rol important atât în menținerea sănătății femeii însărcinate, cât și în dezvoltarea armonioasă a copilului;

• Să vă spălați pe dinți de cel puțin două ori pe zi și să folosiți zilnic ața dentară;

• Să mergeți cu regularitate la medicul stomatolog pentru detartraj și periaj, dar și pentru evaluarea statusului dentar. În acest fel puteți preveni apariția gingivitei sau a granulomului de sarcină, dar și agravarea unor afecțiuni dentare recent apărute (de exemplu carii superficiale, localizate la nivelul smalțului, care impun intervenții ușoare și rapide);

• Să evitați orele matinale când faceți programările la stomatolog, căci atunci stările de greață sunt mai frecvente;

• Să ascultați muzică în timpul tratamentelor și să folosiți perne care vă permit un confort sporit;

• Să mergeți la toaletă înainte de consultație.

Dacă aveți întrebări legate de consultațiile și tratamentele stomatologice care se pot realiza în sarcină, nu ezitați să ne contactați.