Mituri și adevăruri despre anestezia dentară

Implantologie • 10 Septembrie 2015

Anestezia dentară face parte din categoria anesteziilor locale, ceea ce înseamnă că nu implică pierderea cunoștinței. Destul de des folosită în cabinetele stomatologice, anestezia dentară este indicată pacienților cu teamă excesivă, care nu cooperează cu medicul sau al căror tratament stomatologic este dureros.

Deși este destul de des practicată în cabinetele medicale, în jurul anesteziei dentare au luat naștere o serie de întrebări și mituri despre care ne propunem să vorbim în rândurile ce urmează.

Principiile anesteziei dentare

În cabinetul stomatologic se practică în special anestezia de contact (cea realizată cu spray anestezic, instilații, badijonări etc.) și cea prin injecție (infiltrație).

La nivelul maxilarului (pentru arcada dentară superioară) anestezia prin injecție se face cât mai aproape de os. La acest nivel osul este foarte poros, astfel încât substanța anestezică pătrunde până la nerv, apărând efectele de amorțire.

La nivelul mandibulei (arcada dentară inferioară) osul este mult mai dens, astfel încât injecția anestezică trebuie realizată cât mai aproape de nerv. Anestezia la acest nivel poate fi mai intensă, cuprinzând buza, bărbia și chiar o parte a obrazului.

Mituri și adevăruri despre anestezia dentară

Mit: Anestezia dentară prinde la orice pacient

Deși sunt rare, există situații când anestezia dentară “nu prinde”. Poate fi vorba despre o instalare întârziată a efectelor anestezice, situație întâlnită mai des la cei care au consumat alcool înainte de a se prezenta la medic sau au infecții locale. Desigur, experiența medicală este importantă pentru reușita anesteziei.

Dacă efectele anestezice nu se instalează deloc, chiar și după trecerea unui timp mai lung de la injecție, atunci poate fi vorba despre o variantă anatomică în care țesuturile pacientului respectiv sunt diferite față de cele ale majorității oamenilor. De exemplu pacientul în cauză poate avea osul mai dens, astfel că substanțele anestezice nu pot ajunge la nerv.

Adevăr: nu trebuie să bei cafea sau alcool înainte de anestezia dentară

Atât cafeaua, cât și alcoolul prezintă efecte asupra nervilor, astfel încât pot scădea răspunsul la anestezia dentară. Este recomandat să nu beți alcool, cafea sau băuturi energizante care conțin cafeină cu aproximativ 12 ore înaintea anesteziei dentare.

Mit: nu trebuie să bei sau să mănânci înainte de anestezia dentară

Recomandările medicale sunt chiar opuse, este indicat să mancați bine înainte de anestezia dentară și să vă hidratați normal. De teamă există posibilitatea ca în timpul anesteziei să scadă ușor glicemia sau calciul din sânge, astfel că o masă sănătoasă înainte de a veni la medic poate fi de mare ajutor. În plus, după anestezie nu aveți voie să mâncați câteva ore (există riscul de a vă mușca, de a vă răni sau de a “strica” tratamentul).

Mit: anestezia dentară nu este recomandată în sarcină

Există multe studii contradictorii privind anestezia dentară în sarcină. Deși la doze minime nu apar raportări pentru efecte adverse, totuși substanța anestezică ajunge la placentă. Dacă nu ați reușit să vă rezolvați problemele stomatologice înainte de sarcină, pot fi administrate doze mici de anestezie.

Este important ca anestezia să își facă efectul, pentru că micuțul în dezvoltare resimte stresul mamei. Dacă vă aflați într-o astfel de situație, spuneți-i medicului dumneavoastră dacă simțiți durere sau alte neplăceri după anestezie. Afecțiunile stomatologice care nu sunt urgente vor fi amânate până după naștere.

Anestezia dentara

Mit: anestezia dentară se poate administra oricărui pacient

Substanțele anestezice de rutină nu sunt administrate oricărui pacient. Medicul stomatolog vă va pune o serie de întrebări înainte de a face anestezia, întrebări care vizează posibile alergii sau interacțiuni, boli cronice care contraindică unele substanțe anestezice. De exemplu la pacienții cu probleme cardiace sau care iau antidepresive ori hormoni tiroidieni sintetici, se va administra mepivacaină.

Mit: sub anestezie pacientul nu mai simte nimic în zona unde medicul lucrează

După instalarea efectelor anestezice, la locul unde medicul lucrează pacientul nu mai simte durerea, însă poate simți vibrațiile frezelor sau a instrumentelor de lucru. Manevrele dentare cu anestezie sunt însă complet nedureroase.

Adevăr: anestezia dentară prezintă riscuri

În privința anesteziei dentare există urmări neplăcute care pot să apară imediat sau la câteva ore după anestezie.

Iată care sunt problemele care pot complica anestezia dentară:

• Durerea intensă în timpul injecției: apare de obicei când acul a intrat în nerv sau într-o arteră. La pacienții mai slabi, probabilitatea de a nimeri un nerv sau o arteră este mai mare.

• Zona anesteziată nu amortește – atunci când există variații anatomice individuale;

• Anestezia nu prinde, chiar și când se mărește doza – se întamplă în special când la locul injectării există o infecție. Infecțiile modifică pH-ul tisular local, acesta devenind mai acid, astfel că modifică schimburile ionice care au loc la nivelul membranei nervului în timpul acțiunii anestezicului.

• Alergii, până la șoc anafilactic.

• Apariția hematoamelor (colecții de sânge) la locul injectării, mai ales când s-a nimerit o arteră cu acul. La locul cu pricina apar umflături care pot fi evidente chiar la nivelul feței și dureri intense date de ischemia locală (țesuturile irigate de artera pe traseul căreia s-a format hematomul nu mai primesc suficient oxigen). Zona respectivă se poate infecta, durerile devenind și mai intense.

• Leziuni nervoase sau vasculare;

• Parestezie – pacientul rămâne cu sensibilitate scăzută în zona unde a fost realizată anestezia. De cele mai multe ori sensibilitatea revine la normal în săptămâni.

• Fracturi ale acului, inghițirea acului sau blocarea bucăților de ac în țesut;

• Pareza nervului facial – simptomele dispar în câteva ore;

• Trismusul: limitarea temporară a mișcării mandibulei, astfel încât pacientul nu poate deschide suficient gura, fiind afectată masticația.

• Hematomul obrazului – cheagul de sânge se formează din pricina lezării țesuturilor prin care acul trece, fiind mai frecvent la pacienții cu probleme de coagulare și anestezii pe dinții laterali. Apare în câteva ore o zonă umflată la nivelul obrazului, care în timp se poate exterioriza ca o vânătaie de mari dimensiuni.

Medicul dumneavoastra vă pune o serie de întrebări înainte de a efectua anestezia, fiind important ca răspunsurile dumneavoastră să nu omită adevărul și să fie cât mai complete. Comunicați medicului stomatolog orice simptom care vă deranjează.

Dacă aveți întrebări privind anestezia dentară, nu ezitați să ne contactați.